De draai is gevonden! - Reisverslag uit Battle Ground, Verenigde Staten van Joyce Zijlstra - WaarBenJij.nu De draai is gevonden! - Reisverslag uit Battle Ground, Verenigde Staten van Joyce Zijlstra - WaarBenJij.nu

De draai is gevonden!

Blijf op de hoogte en volg Joyce

13 September 2016 | Verenigde Staten, Battle Ground

Hoi allemaal,

Eigenlijk was ik niet van plan om zoveel blogs te schrijven, maar als ik pas over een paar weken iets schrijf, zal het zo lang zijn dat niemand het vol gaat houden het te lezen :) Ongemerkt maak ik hier namelijk toch wel veel nieuwe dingen mee!

De afgelopen week (vorige week) begon met Labour Day, een nationale vrije dag. Die heb ik gespendeerd met Joy, aan het opruimen van de garage, proberen een telefoontje te regelen (nog niet gelukt) en gezellig samen zijn. Woensdag na wat kantoorwerk gaan lunchen en mijn auto opgehaald. Een 'Oldsmobile, Alero'. Best spannend, want ik moest eigenlijk al meteen gaan rijden. Een automaat, wat op zich al wennen is, en dan met de andere verkeersregels hier. Maar ik ben er ondertussen al aardig aan gewend geraakt. Woensdag was ook de dag dat ik ineens wat Nederlandse woorden hoorde en zag, in een lokale 'produce market'. En jahoor, wat is ons wereldje toch klein... blijken ze uit Roosendaal te komen! Hun dochter woont hier, en we hebben elkaars gegevens, dus binnenkort zal ik eens bellen. Er schijnen 'Nederlandse avonden' te zijn in Portland, dus dat moeten we maar eens gaan uitproberen!
Donderdag weer ministry training gehad, gitaarles en 's avonds muziekoefening. Tot nu toe mijn favoriete dag.
Vrijdag had ik een vrije dag en aangezien ik alleen was, ben ik er maar in mijn eentje op uit gegaan. De watervallen schijnen niet zo bijzonder te zijn, vooral ook omdat de rivier zo laag staat. Toch vond ik het geweldig, en heb ik mijn favoriete plek gevonden om met een boekje te gaan zitten! Nu hopen dat het weer ook lekker blijft. De natuur is hier gewoon zo prachtig! Prachtige hoge bomen, watertjes overal en ruimte!
Die natuur brengt ook nieuwe dieren met zich mee.... ik vroeg vandaag wat die rare geluiden laatst toch waren.. wolven? Blijken het coyotes te zijn, die blijkbaar heel dichtbij waren, aaahhh!!!
Omdat ik 's avonds nog steeds alleen was, vroeg ik op de facebook groep of er nog iemand vrij was, en werd ik uitgenodigd voor de Battle Ground High School Football game. Super leuk dit eens real life te ervaren. Echt, van het Amerikaanse volkslied (door iemand gezongen) tot aan cheerleaders, van de schoolband tot aan het stadium zitgedeelte gevuld met niet alleen tieners, medestudenten van de spelers, maar ook volwassenen met hun kids die elke wedstrijd bijwonen, om het team te steunen, echt een community avond, tof!

Zo was de eerste werkweek al voorbij en dacht ik aan mijn collega's die hun klas hun eerste weekje hebben gehad, die allerlei nieuwe projecten en dingen aan het starten zijn etc. Respect daarvoor en heel veel succes lieve collega's, ik mis jullie!

Zaterdag voelde ik me niet zo lekker en voelde ik me een beetje allenig (leven is niet alleen maar geweldig), dus het was tof dat Randy (Kim en Randy zijn de mensen waar ik woon) vroeg of ik het leuk vond even het meertje op te gaan om een paar van zijn vishengels uit te proberen. Nou, dat liet ik me geen 2 keer zeggen. Eindelijk in dat leuke kleine blauwe (lekke) bootje wat ik zo vaak had zien liggen. En ja hoor, de hengels (ehm Randy) deden hun werk en ik heb zelfs 1 vis vastgehouden :) Superleuk, en dat met prachtig weer, echt een cadeautje.
Gisteren, zondag, was ook een bijzondere dag. Mocht voor de 2e keer meezingen, werd weer door Dan (hoe krijgt hij het voor elkaar!!) spontaan gevraagd een Nederlands liedje voor de kinderen te zingen (kan ik natuurlijk nooit het perfecte liedje vinden...) en was bemoedigd en aangeraakt door de dienst. "There is more to life than only to be saved, He wants to empower you! God is ABLE! Seek the giver of the gifts!
Er werd ook voor een jongen gebeden die het leger in gaat, 'he gives his life to serve our country'. Er stonden mannen omheen die zelf in het leger hebben gediend en zijn familie. Hij werd gezegend met een Bijbeltekst over de geestelijke wapenuitrusting. En dit op de speciale 11-9 dag, die velen van ons zich nog goed kunnen herinneren.
De herdenking van deze dag was ook goed zichtbaar bij de football games. Het American football-season is gestart, en gisteren begonnen de wedstrijden met een grote vlag op het veld en een extra luid gejuich na het volkslied. Ook al vinden wij Nederlanders die Amerikanen soms een beetje erg overdreven en 'patriottic' heeft het ook wel wat en voelt het bijzonder het eens van deze kant te zien.
Verder werden veel zenders gisteravond gevuld met reportages en films over de verschrikkelijke gebeurtenis 15 jaar geleden. Je wordt er naar van...

De afgelopen 2 weken zijn snel voorbij gegaan met veel nieuwe indrukken. Soms miste ik mijn familie en lieve vrienden wel eens, het gewoon even kunnen afspreken.. gelukkig heb ik met een aantal al heerlijk geskyped en kan ik elke dag whats-appen! Het maken van nieuwe contacten is nog best pittig de eerste weekjes, ook aangezien er niet heel veel mensen van mijn leeftijd in deze gemeente zitten. Daarom was het extra tof om een nieuw iemand te leren kennen, en heb ik gisternavond mijn eerste 'night out' gehad, een dinner at the KEO Thai cuisine.... en laat ik nou net zo'n curry-liefhebber zijn ......

Echt op z'n Amerikaans, na 1,5 uur alweer buiten staan, maar wel superleuk!

Al met al kan ik zeggen dat ik de afgelopen week best wel lastige momentjes heb gehad waarin ik me even eenzaam of nutteloos voelde, of dat je even helemaal niets van het gepraat om je heen snapt, maar aan de andere kant voel ik me enorm gezegend door de lieve mensen om me heen, het heerlijke huis waar ik in mag wonen in de prachtige omgeving en de nieuwe ervaringen en lessen die ik mag opdoen. Dank U God voor alles wat U mij geeft!
Enne... 1 doel is behaald: Sommige mensen waren verbaasd dat ik echt uit Nederland kwam... mijn Engels wordt steeds beter!



Zoek de 7 verschillen:
- Cupholders... oh my goodness... Zelfs in kinderwagens, tractors, grasmaaiers hebben ze bekerhouders... zijn ze nou echt zo bang om uit te drogen haha?
- Schoolsystemen zijn echt anders, en de sporten zijn heel erg school gelinkt. Leuk om te leren kennen. Groep 7 is een beetje de start van de Middle School.
- Gezamenlijk abbonnement voor de telefoon en andere apparaten is wat veel mensen hier in hun gezin doen.
- Mensen kennen hier geen whats-app. Ze sturen ouderwets berichtjes.. wel onbeperkt, wat natuurlijk erg handig is.
- wilde dieren....zoals ik al zei... die vind je op de Schippersdonk Breda niet.
- sports en fans: Volgens mij waren er wel 10 mensen met een shirt of hun gehele kledingassortiment van het regionale Football team in de kerk vanochtend... haha, ik heb de afgelopen 2 weken al meer sportwedstrijden (van baseball en football) gezien dan het afgelopen jaar in Nederland van wat voor sport dan ook...
- Hm.... nummer 7... Heel veel mensen hebben tapijt in huis... lekker handig als je ongemerkt de trap op wil komen als tiener... Zelfs het vliegveld heeft tapijt. Blijkbaar was het vorige tapijt zo bijzonder dat mensen een stukje mochten kopen!

Gebedspunt: Kim, mijn 'gastvrouw' zeg maar, is (erg) ziek en dat baart ons best veel zorgen. Gebed dat God haar lichaam zal genezen en ze zich weer goed zal voelen.

  • 14 September 2016 - 11:29

    Corine:

    Fijn dat het goed gaat met je Joye ! Wat een zegen dat je zoveel nieuwe dingen mag mee maken..........liefs Corine

  • 14 September 2016 - 11:29

    Corine:

    Fijn dat het goed gaat met je Joye ! Wat een zegen dat je zoveel nieuwe dingen mag mee maken..........liefs Corine

  • 10 Oktober 2016 - 21:38

    Frederike:

    Wat fijn dat je nu een auto hebt. Hopelijk heb je al veel ritjes kunnen maken! Fijn dat je al een aantal keren hebt kunnen zingen in de dienst. Ben benieuwd hoe het nu gaat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Hoi, Ik ben Joyce Zijlstra, 31 jaar, en kom uit Breda. Normaal gesproken een juf, maar voor 5 maanden even niet! Want een ander avontuur staat me te wachten, the USA!

Actief sinds 11 Aug. 2016
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 6031

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2016 - 07 Januari 2017

Off to Battleground, Washington, USA!

Landen bezocht: